Gå direkt till innehåll
Idag byter Hong Kong namn till Rusta

Pressmeddelande -

Idag byter Hong Kong namn till Rusta

2018 förvärvade svenska Rusta lågpriskedjan Hong Kong. Nu har de två bolagen integrerats och från och med idag byter Hong Kong namn till Rusta. Namnbytet är en viktig milstolpe för Rustas etablering och expansionsplaner på den finska marknaden och sätter en gång för alla punkt för arbetet med att inkorporera verksamheterna.

Efter förvärvet har varuhusen i Finland genomgått en omfattande förvandling där utbud och sortiment förändrats för att nå både nuvarande, men även helt nya kundgrupper. Med köpet av Hong Kong fick Rusta 25 inarbetade säljplatser, 500 engagerade medarbetare, en stor kundstock med inarbetade kundgrupper – och inte minst 300 000 kundklubbsmedlemmar. Rustas ambition framåt är nu att gå in på den finska marknaden med sitt eget detaljhandelskoncept och erbjuda produkter av god kvalitet till överraskande låga priser.

- Vi är glada över att integrationen har gått så snabbt. Rusta har haft en stark tillväxt de senaste åren, och vi är nu inne i en spännande tid där vi fortsätter att expandera på den finska marknaden. Vi kommer öppna ett antal varuhus under året. Namnbytet är en naturlig konsekvens av förvärvet, och det utgör starten på ett långsiktigt arbete för att bygga Rustas varumärke och tillgängliggöra Rustas produkter till den finländska kunden, berättar Tommy Dolivo, landschef för Rusta i Finland.

Rusta grundades 1986 och har vuxit till att bli en av Nordens största varuhuskedjor inom lågprishandel med över 160 varuhus i fyra länder. Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till överraskande låga priser. Sedan starten har Rusta fördubblat tillväxten vart femte år.

Samtidigt som Rusta introducerar ett helt nytt detaljhandelskoncept på den finska marknaden så har man förhållit sig ödmjukt till de finska kundernas behov. Rusta har därför valt att bygga vidare på Hong Kong-kundernas favoriter inom fiske, trädgård och ”gör det själv", samtidigt som stora mängder nya Rusta-artiklar har fyllts på.

Rustas VD Göran Westerberg ser namnbytet som en nystart:

- Namnbytet är ett viktigt steg i genomförandet av Rustas tillväxtstrategi. Nu kan vi under Rustas namn stärka erbjudandet av våra produkter på den finska marknaden. Vi bygger å ena sidan ett helt nytt varumärke på den finska marknaden och erbjuder en annorlunda detaljhandelsupplevelse. Å andra sidan har vi arvet från Hong Kong och den befintliga kännedomen om bolaget att bygga vidare på. Det ger oss goda förutsättningar att stärka vår position och expandera vidare på den finska marknaden, berättar Göran Westerberg, verkställande direktör på Rusta.

För mer information, kontakta Johan Ljungdahl, Ansvarig Corporate Communications på tel. +46 (0)70 166 48 73 eller på e-post: johan.ljungdahl@rusta.com

Ämnen

Taggar


Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. 

Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta över 150 varuhus i Sverige, Norge, Tyskland och Finland. Rustas koncept bygger på enkla inköpsprocesser utan dyra mellanhänder, ett brett sortiment, stora volymer, effektiv logistik och en intensiv trendbevakning. För mer information: rusta.com.

Presskontakt

Johan Ljungdahl

Johan Ljungdahl

Presskontakt Ansvarig Corporate PR +46 70-166 48 73

Relaterat material