Följ Rusta

​Rusta expanderar till Finland – köper finsk lågprisjätte

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2018 15:01 CEST

Rustas vd Göran Westerberg

Rusta har i dag genomfört ett förvärv av den finska lågpriskoncernen Hong Kong. Genom förvärvet befäster Rusta sin position som den ledande lågprisaktören i Norden. Med förvärvet har Rusta nu 140 varuhus på den svenska, Finska, norska och tyska marknaden.

Den finska Hong Kong-koncernen är liksom Rusta verksamt inom den breda lågprishandeln för hem- och fritidsprodukter. Hong Kong har 24 varuhus, viss egen e-handel och omsätter totalt cirka en miljard kronor. Förvärvet innebär att Rusta kontrollerar 100 procent av aktierna i Hong Kong. Genom köpet väntas Rusta-koncernen nå över 150 varuhus, 3 000 anställda och en omsättning på närmare sju miljarder kronor under det kommande verksamhetsåret.

Rusta ser stora möjligheter på den finska marknaden och genom förvärvet av Hong Kong har vi nu chansen att ta vara på dessa. Hong Kongs kunskap om de finska kunderna, företagets breda geografiska täckning och likheterna med Rustas koncept ligger till grund för beslutet. Vår styrka är vårt breda sortiment för hemmet till Nordens lägsta priser. Nu ska vi göra det tillgängligt på ännu en marknad tillsammans med våra nya finska kollegor. Det känns fantastiskt, säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Rusta har en av Nordens mest moderna logistikkedjor och Hong Kong har gedigen kunskap om den finska marknaden. Genom förvärvet kopplar Rusta sin leverantörskedja till Hong Kong som därigenom får tillgång till Rustas centrallager, något som ger möjlighet till direktinköp i bland annat Asien. Bengt-Olov Forsell, en av grundarna och styrelseordförande för Rusta kommenterar:

Jag ser betydande potentialer i förvärvet. Rusta och Hong Kong har en likartad affärsfilosofi och kompletterande geografisk täckning, liksom ett likartat produktsortiment som kommer generera större volymer. Jag känner därför stor tillförsikt att vi tillsammans ska kunna skapa något riktigt bra och bli en ännu tyngre aktör på den nordiska detaljhandelsmarknaden.

Rusta har de senaste åren expanderat i snabb takt och finns i dag på fyra marknader: Sverige, Norge, Tyskland – och nu även Finland I slutet av 2014 öppnades ett varuhus i Norge, som blev Rustas första utanför Sverige. På något mer än tre år har Rusta öppnat 22 varuhus i Norge och verksamheten där är redan lönsam. 2017 gjorde Rusta entré på den tyska marknaden, där företaget i dag har två varuhus samt planer på att öppna ytterligare tre under verksamhetsåret 2018.

Genom förvärvet av Hong Kong kommer vår storlek och snabba volymtillväxt göra oss ännu mer konkurrenskraftiga. Det innebär att vi har bättre förutsättningar än någonsin att erbjuda Rustas kunder god kvalitet till riktigt låga priser, avslutar Göran Westerberg.

För mer information, kontakta Johan Ljungdahl, ansvarig internkommunikation & företagskommunikation på tel. +46 (0) 70 166 48 73 eller på e-post: johan.ljungdahl@rusta.com

Rustas vision är att bli nr 1. för livet hemma. Rustas sortiment är brett och företaget erbjuder varor inom områdena hem & inredning, gör det själv, fritid, skönhet & hälsa, trädgård och jul – alltid till överraskande låga priser. Rusta är ett svenskt företag och det första varuhuset öppnade 1986 i Gävle. Rusta har i dag mer än 2000 medarbetare, 88 varuhus i Sverige, 19 i Norge och 2 i Tyskland samt 4 inköpskontor i Asien. Rusta omsätter 4,2 miljarder och varje år besöker mer än 20 miljoner kunder varuhusen. RUSTA.com