Gå direkt till innehåll
Rusta förstärker sitt internationella varumärke - tar in NORD DDB som byråpartner

Pressmeddelande -

Rusta förstärker sitt internationella varumärke - tar in NORD DDB som byråpartner

Bakgrunden till beslutet att ta in en extern partner är Rustas snabba expansion på bolagets fyra marknader. Bolaget har på kort tid gått från att vara en svensk kedja till att bli en ledande nordisk aktör med över 170 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Rusta har därför sedan en tid fört en dialog med ett flertal potentiella samarbetspartners för att hitta rätt byrå som kan bidra till att lokalt förstärka varumärke och position på bolagets olika marknader. I april föll så valet på NORD DDB.

- Vi är väldigt glada att gå in i detta samarbete med NORD DDB som nu kommer vara delaktiga i vår fortsatta expansion. Rusta har en mycket stark in-housebyrå som har bidragit till den starka position som vi redan har idag. Som ett led i vår tillväxtresa är det nu ett naturligt steg att ta in en byråpartner som kan bidra till våra ambitiösa mål att förstärka varumärket ytterligare och ta en ännu tydligare position på retailkartan. berättar Linda Estenthal, CMO på Rusta.

NORD DDBs vd Andreas Dahlqvist kommenterar:

- Rusta har gjort en imponerande framgångsresa sedan mitten av 80-talet, och att NORD DDB nu får förtroendet att hjälpa Rusta i den internationella expansionen känns både roligt och ansvarsfullt. Vi kommer leda arbetet från Stockholm men använda vårt nätverk inom DDB för att säkra att vi bygger ett globalt varumärke med lokal relevans.

Samarbetet med NORD DDB är en av flera satsningar som syftar till att stärka relationen till Rustas befintliga och blivande kunder och göra Rustas varumärke än mer relevant på bolagets olika marknader.

- Rusta och NORD DDB står varandra nära kulturellt och värderingsmässigt, vilket var en viktig faktor för vårt val av byråpartner. NORD DDB har ett starkt track-record av att bidra med affärsdrivande värde i form av strategisk och kreativ höjd, liksom gedigen erfarenhet inom retail, avslutar Linda Estenthal.

Taggar


Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. 

Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta över 170 varuhus i Sverige, Norge,  Finland och Tyskland. Rustas koncept bygger på enkla inköpsprocesser utan dyra mellanhänder, ett brett sortiment, stora volymer, effektiv logistik och en intensiv trendbevakning. För mer information: rusta.com.

Presskontakt

Josefine Nord

Josefine Nord

Presskontakt Ansvarig Marknads-PR Sortiment, pressbilder & varuprover +46(0) 70 166 14 80

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73

Mycket för pengarna

Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till lägsta pris.

Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.

Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.