Gå direkt till innehåll
​Rusta lanserar kampanj i samarbete med UN Women Sverige

Pressmeddelande -

​Rusta lanserar kampanj i samarbete med UN Women Sverige

I samband med den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor den 25 november 2020 kommer Rusta skänka sitt överskott från försäljningen av 100 000 specifikt framtagna LED-lampor till UN Women Sverige och till deras arbete för kvinnors rättigheter.

Kampanjen är ett gemensamt initiativ där man uppmuntrar Rustas kunder till att göra sig synliga under mörkrets timmar samtidigt som man visar sitt stöd för UN Womens nationella kommitté i Sverige. Kommittén har som uppdrag är att bedriva insamling till UN Womens globala programverksamhet för jämställdhet och stärkande av kvinnors rättigheter och egenmakt.

- Våld i nära relationer får aldrig accepteras och aldrig glömmas bort. Jag är oerhört glad över att vi fått möjligheten att uppmärksamma detta tillsammans med UN Women. Detta är tyvärr extra angeläget under pandemin när många utsatta kvinnor blivit isolerade i sina hem. Hemmet ska vara en trygg plats för alla och Rusta står därför helhjärtat bakom UN Women Sveriges initiativ, berättar Göran Westerberg, vd för Rusta.

Rusta börjar sälja lamporna i samband med den Internationella dagen mot våld mot kvinnor. Denna dag uppmärksammar att 1 av 3 kvinnor i världen utsätts för våld under sin livstid och att miljontals kvinnor lever i länder där våld mot kvinnor inte är ett brott trots att det är en kränkning av de mänskliga rättigheterna.

- Genom att uppmärksamma Orange Day, den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor den 25 november kan vi manifestera mot våldet mot kvinnor och flickor. Vi är glada över vårt samarbete med Rusta. Tillsammans gör vi skillnad och kan stärka vårt förebyggande arbete ytterligare för att motverka våld och diskriminering mot kvinnor i världen, säger Petra Engberg, verksamhetschef för UN Women Sverige.

Läs mer om produkten här: www.rusta.se

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. 

Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta nära 170 varuhus i Sverige, Norge, Tyskland och Finland. Rustas koncept bygger på enkla inköpsprocesser utan dyra mellanhänder, ett brett sortiment, stora volymer, effektiv logistik och en intensiv trendbevakning. För mer information: rusta.com.

Presskontakt

Josefine Nord

Josefine Nord

Presskontakt Ansvarig Marknads-PR Sortiment, pressbilder & varuprover +46 (0)70 166 14 80
Cecilia Gärdestad

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73

Mycket för pengarna

Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till lägsta pris.

Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.

Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.