Gå direkt till innehåll
Rusta växlar upp hållbarhetsarbetet och fasar ut engångsartiklar

Pressmeddelande -

Rusta växlar upp hållbarhetsarbetet och fasar ut engångsartiklar

Det svenska hem- och fritidsföretaget Rusta växlar upp sitt hållbarhetsarbete och kommer under 2019 att fasa ut försäljningen av engångsartiklar i plast till förmån för mer hållbara alternativ. Som en del av sin långsiktiga hållbarhetsstrategi ska Rusta även minska mängden förpackningsmaterial och öka andelen återvunnet material.

– Jag är stolt över att vi på Rusta växlar upp hållbarhetsarbetet ytterligare. Som en av Sveriges största butikskedjor inom hem- och fritidssegmentet kan vi verkligen göra skillnad och medverka till ett mer hållbart samhälle, där återvunnet och andra hållbara material blir självklara val, säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Rustas kvalitets- och hållbarhetsavdelning arbetar med att utveckla socialt och miljömässigt hållbara produkter. Under 2019 ska man fasa ut försäljning av engångsartiklar i plast, till exempel bestick, glas, sugrör och tops. Dessa artiklar ersätts av mer hållbara alternativ som är tillverkade av återvunnet material, papp, trä och bambu.

– Att byta ut vissa material till mer förnyelsebara och återvunna val är bra, men det räcker inte. Mängden material i Rustas förpackningar ska också minska, säger Mats Malmberg, Kvalitets- & Hållbarhetschef på Rusta.

Redan i dag säljs en rad volymartiklar utan konsumentförpackning, exempelvis vattenkokare, LED-ljuskällor och sittmöbler. Under nästa år kommer Rusta fasa ut all frigolit ur förpackningarna och sortimentet av hållbara produkter kommer att utökas.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Rustas vision är att bli nr 1. för livet hemma. Rustas sortiment är brett och företaget erbjuder varor inom områdena hem & inredning, gör det själv, fritid, skönhet & hälsa, trädgård och jul – alltid till överraskande låga priser. Rusta är ett svenskt företag och det första varuhuset öppnade 1986 i Gävle. Bolaget har i dag mer än 3000 medarbetare och totalt 149 varuhus i Sverige, Norge, Tyskland och Finland.

Presskontakt

Josefine Nord

Josefine Nord

Presskontakt Ansvarig Marknads-PR Sortiment, pressbilder & varuprover +46 (0)70 166 14 80
Cecilia Gärdestad

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73

Mycket för pengarna

Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till lägsta pris.

Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.

Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.